woman‎Geertje Aalbertsen‏‎
Ook bekend als: Geertie Aelberse. Woonplaats: Hamersveld

Gehuwd
Gehuwd (religieus) ‎21 dec 1743 Hamersveld (ongeveer 19 jaar gehuwd) met:

manHannis Brandsz‏
Overleden ‎voor 1762

Hannis Brantse en Gerritje Albersse, wonende Moors (onder Woudenberg) (Eemlandse Klappers deel 4 pagina 14)
Kerkelijk huwelijk: Eemlandse Klappers deel 4 pagina 14

2e huwelijk
woman‎Geertje Aalbertsen‏‎

Ondertrouwd ‎10 dec 1762 Leusden DTB pag. 90.
Gehuwd ‎29 dec 1762 Leusden DTB pag. 90
Gehuwd (religieus) ‎29 dec 1762 Hamersveld DTB pag. 119 (religie: RK) (minimaal 13 jaar gehuwd) met:

manJan Cornelisse Schothorst‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 63 jaar, zoon van Cornelis Jansz Schothorst en Maritje Janse van Hamersvelt‏.
Ook bekend als: Hannes, geboren Heetvelt, gedoopt ‎17 jul 1699 Hamersveld DTB pag. 14 (religie: Rooms Katholiek), overleden ‎na 1775 Leusden‎, leeftijd ongeveer 76 jaar. Beroep: boer. Woonplaats: Hamersveld, 1e huwelijk met: Jannetje Everts, 2e huwelijk met: Christina Hannesse Hoefsloot, 3e huwelijk met: Aeltje Janse Vonk, ‎4e huwelijk met: Geertje Aalbertsen
Notaris Abraham van Bemmel akte datum 25 augustus 1758:
Publieke verkoop door den Heer welgestrenge Heer Alard Wijnand Hackfort Here van de Horst cum suis (broers, zusters en aangetrouwde familie genoemd).
Een Erf gelegen in de Lage Birkt groot 36 mergen 358 roeden westwaarts ’t Erf Birkhoven competeerende de Heer Borgemeester Erasmus van Goudoever, gebruikt bij Hendrik Haan.
Ingezet op ƒ3300 bij Borgm. Erasmus van Goudoever, verhoogd door Jan Schothorst met 140 gulden, dus koper voor ƒ3440.
In gevolge bedongen conditiën hebben Heeren verkopers Jan Schothorst bedankt en het Erf en landerijen aan zich behouden.
Dog op 26 augustus 1758 het zelve Erf verkocht aan Hendrik Gerritse Haan voor 3540 gulden.

Notaris Anthony Voskuijl akte datum 11 november 1758:
Een akte van attestatie ten verzoeke van Rutje Hesselsche, weduwe van Willem Rijkse wonende op de plaats Waterdaal onder A’foort.
De attestanten waren Jan Cornelisse Schothorst oud 61 jaren en Jan Jacobse Vrijhoef oud 42 jaren, beijde wonende te Leusden.
Jan Schothorst getekend in oud handschrift en Jan Jacobse (zo getekend) : vrye Hoef.

Notaris Mr. Jan Both Hendriksen akte datum 20 februari 1775:
Mr. Anthony du Cloux koopt op den 19 Okt 1764 met Cornelis Pull (wiens portie naderhand ook bij hem comperant is overgenomen) van Jan Cornelisje Schothorst wonende te Leusden een hofstede gelegen bij de Kerk genaamd “Groot Huis”. Er blijkt nog een krijtende thiend in te zitten. in deze akte wordt de zaak geregeld met de som van Fl. 50.

Notaris Anthony Voskuijl akte datum 16 juni 1775:
Akte van accoord Johannes Schothorst wonende in Leusden i.v.m. het meer dan 40 jaren geleden was overleden Cornelis Schothorst en Maria Jans echtelieden.

Hannis Cornelissen Schothorst, weduwnaar van Aaltje Jans Vonk, wonende te Hamersveld, en Geertje Aalbertsen, weduwe van Hannis Brandsen, wonende te Hamersveld
Bron: Eemlandse Klappers deel 4 pagina 98

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief