woman‎Cornelia Jansse‏‎
Geboren ‎geschat 1620 IJsselstein

Gehuwd ‎8 dec 1645 IJsselstein, leeftijd ongeveer 25 jaar (ongeveer 30 jaar gehuwd) met:

manJob Gerritse van den Dijstel‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 25 jaar, zoon van Gerrit Joppensz en N.N.‏.
Geboren ‎± 1620 Zeist, overleden ‎± 1675‎, leeftijd ongeveer 55 jaar. Beroep: wagenmaker, radenmaker
Mogelijk moeten we de naamgeving als volgt interpreteren. Job Gerritsz kwam van Zeist. Zijn vader Gerrit Joppensz was daar geboren. In 1656 kocht Job een stuk grond tussen Zeist en De Bilt om zijn bedrijf uit te kunnen oefenen. Dat stuk grond had de naam ‘de Kleine Dijstel’. Daarop werd hij bekend als Jop (ook Job) van de(n) Dijstel, dat later verbasterd werd tot Van den Deijssel en Van den Dijssel.
Bron: J. van Kleinwee-van den Dijssel

In 1650 zou Jop Gerritsz onroerend goed gekocht hebben van de weduwe Jannigen van Steven van Oostveen, alsmede op 3 december 1656 ‘erf, grond en boomgaard aan de zuidzijde van de Steenstraat’. (RAU/RA 1351/fol. 1770 – 178 – 1780)

Bij zijn huwelijk met Cornelia staat Job geregistreerd als "Job Gerritsz van Zeyst".
manJan Joppens van den Dijstel‏
Geboren ‎± 1645 Zeist, overleden ‎± dec 1717 De Bilt‎, leeftijd ongeveer 72 jaar. Beroep: wagenmaker
Geboorte: vermoedelijk.
De eerste gegevens van de familie zijn gevonden onder het gerecht Oostbroek en De Bilt, alsmede bij notaris D. Houtman te Utrecht. Zij woonden in De Bilt en gingen ter kerke te Utrecht in de R.K. Statie buiten de Wittevrouwenpoort. Jan Joppen was ondermeer in 1699 schepen van Oostbroek en De Bilt.
Op 1 juli 1704 procedeert hij als voogd voor de onmondige kinderen van Hendrik van Woerden en Ariaantje Joppen van den Dijssel.
Bron: notaris D. Houtman, Utrecht
In het Gerecht van Oostbroek en De Bilt bevindt zich een origineel testament van 27 september 1712, waarin een zieke Jan Joppen van den Dijstel, rademaker op de Bilt, laat opmaken, dat zijn zoon Jacobus van den Dijstel het huis, werkplaats, gereedschap en zelfs het hout voor het rademaken zal overnemen. Maar op 16 december 1716 (bij testament uit het Gereghtsboek van Oostbroek en De Bildt. (nr 1351)) laat de zieke, maar goed bij geest zijnde Jan Jobsen weten, dat aangezien Jacobus inmiddels zelf al een ‘gelegentheijt en winkel heeft buiten de Tollensteeghpoort t’Utrecht’, ipv van Jacobus nu zijn zoon Jan van den Dijstel de ‘woonhuijse en winkel’ en het ‘hele gereetschap’ zal mogen overnemen voor de som van 1300 gulden.
Bron: Jan Willem van den Dijssel, New Jersey

Hij verklaarde bovendien, dat hij zijn dochter Jacomina bij haar huwelijk voor hetzelfde geld een ‘houwelijcx goet en de uijtsettinge’ heeft gegeven. Zoon Jan kreeg bovendien ‘den silveren bierbeeker’ van zijn vader.
NB: Dit betekent dat Jan Joppensz dus nog een tweede zoon had met de naam Jacobus, waarvan tot nu toe geen spoor kon worden gevonden.
Jan Joppensz was, behalve van de reeds genoemde ‘onmondige kinderen’, van meer ‘onmondige kinderen’ voogd.

manCornelis Joppens van den Dijstel‏
Geboren ‎± 1650 Zeist, overleden ‎± 1693 Utrecht‎, leeftijd ongeveer 43 jaar. Beroep: wagenmaker
Hij werd begraven zonder aanvaarding van de nalatenschap door zijn broer Jan Joppensz van den Dystel, rademaker te De Bilt.

womanAriaentje Joppens van den Dijstel‏
Geboren ‎± 1650 De Bilt, overleden ‎± 1700 De Bilt‎, leeftijd ongeveer 50 jaar