man‎Jan Jansz Mets‏‎
Ook bekend als: Metz 1), overleden ‎voor okt 1734 2)
De eerste gevonden melding was dat hij woonachtig was te Hees.

Notaris Antony Bloeijlant akte 9 juni 1700;
Annetje Peters van Wassenbergh weduwe van Nicasuis Leendertsen stadstimmerman en verdere kinderen, familie transporteren ten voorstaan van den Heeren en Schout van de gerechte van Soest aan Jan Janz Mets wonende onder Soest omtrent 13 mergen land gelegen in de Boven Birkt.

Hij kocht in 1700 de landerijen waarop hij begon met de bouw van een boerderij die later de naam "Gagelgat" zou krijgen.

Op 15 okt 1734 is er boedelscheiding bij notaris A van Veersen AT033a004 rep 32.
Er word geschreven over een afgebrande boedel, dit zou boerderij "Het Gagelgat" moeten zijn.

Gehuwd met:

womanJacobje Gijsbertse Boor‏
Overleden ‎voor 1701
Kind:
man‎Jan Jansen Metz‏‎
Ook bekend als: Jan Jansen Metz de jonge, ook bekend als: Jan Jansen Metz de jonge, geboren ‎voor 1701 Soest, overleden ‎na 1701‎

2e huwelijk
man‎Jan Jansz Mets‏‎

Gehuwd
Gehuwd (religieus) ‎26 jun 1701 Hamersveld DTB pag. 136 (ongeveer 33 jaar gehuwd) met:

womanMarietie Dirkse van de Sietwind‏, dochter van Dirk Jansen en ‏.
Ook bekend als: Marrit Theodorus, Maria Dirckx, geboren Hamersveld

Jan Janse Metz, weduwnaar, wonende te Soest, en Maria Dirckx, jongedochter, wonende te Hamersveld
Bron: Eemlandse Klappers deel 4 pagina 82

Notaris Antony Bloijlant akte datum 6 juni 1701;
Huwelijk en voorwaarden gesloten tussen Jan Jansen Metz weduwnaar van Jacobje Gijsbertse Boor toecomende bruijdegom wonende in de Birkt in Soest en Maria Dircks jonge dochter toecomende bruid geassisteerd met Dirck Jansen wonende in Hamersvelt (vader) en Dirk Aelbertse als Oom en Henrick Dirks (broeder).
Inbreng bruidegom alle goederen soo van paerden, beesten, hoij, koorn, wagens, ploegen, eegden, enz. gelt, goud en zilver, inschulden, crediten, de landerijen gelegen in de Hogenbirkt en bruidegom had een soontje Jan Jansen Metz de jonge.
Inbreng bruid 1/4 part in de helfte van een Erf en Goed en landerijen genaempt de Engh gelegen in Stoutenburg.
Item 1/4 part in de helfte van een Erf en landerijen gelegen in Hamersveld tegenwoordig bij den voors Dirk Jansen bewoond met de Huijzinge, berg en schuur, enz.
Item nog 1/4 part in de helfte van een Erf en landerijen mede gelegen op Hamersveld bij Willem (of Wouter) Peters gebruikt verders polderland in de Duijst.
Nog polderland in de Duijst, item een 1/4 portie in de helfte van ƒ 700 tot laste van Willem Peters voornoemt uit sake van geleende penningen en verschene landpacht, item nog 1/4 part in de helfte van ƒ 230, item nog 1/4 portie in de helfte van ƒ 48 ten laste van Hendrick Dircks (broer van haar?) op den Engh en de eindelijk 1/4 part in de helfte van ƒ 500 met de renten van dien spreeckende ten laste van Henrick Dircks aen de Engh ƒ 400 en de resterende ƒ 100 ten laste van Peel Jacobsen Beeckman sullende de lantpachten, renten, vruchten en incomsten van de voors goederen en landerijen en obligaties naevenant van de voors aan part bij de toecomende echteluijden jaarlijks worden geprofiteert en genoten doch de ongelden en lasten op de voorschreven goederen staende jaerlijks werden alvorens afgetrokken, verders regeling wanneer een van beijde komt te sterven.
Ondertekend Jan Jansen Metz – Maritgen Dirks – Dirck Jansen – Henrick Dircks (+ Dirck Aelbertsen).

Zij waren de eerste bewoners van de boerderij "Het Gagelgat" (bron G.J.M. Derks).
manPeter Jansz Mets‏
Ook bekend als: Peeter Jans Metz, gedoopt ‎12 sep 1702 Soest DTB pag. 34 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Anna Aertnoldi), overleden ‎voor dec 1788‎, leeftijd ongeveer 86 jaar
Hij huurt een stuk maatland groot omtrent twee dammaten van de Rooms-katholieke armen.
De andere helft wordt gehuurd door Jacob IJsaksen (Stalenhoef), waarbij ze iedere elk jaar ruilen van voorste en achterste helft.
Dit land is gelegen onder de gerechte van Soest in de achtermaten, tegenover het erf "Hogerhorst".
Dit is beschreven op 13 oktober 1774 bij openbaar notaris Wilhelmus Gualteres van Veerssen.

woman‎Anna Mets‏‎
Gedoopt ‎7 jul 1704 Soest DTB pag. 43 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Gerritie Arians), overleden ‎voor mrt 1709‎, leeftijd ongeveer 4 jaar

woman‎Aeltie Janse Mets‏‎
Gedoopt ‎1 jan 1706 Soest DTB pag. 54 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Evertie Jans), overleden ‎voor 1710‎, leeftijd ongeveer 4 jaar