woman‎Ebeltje Claas Zandhaar‏‎, dochter van Klaas Gerritsz Zandhaar en Truitje Jacobs‏.
Ook bekend als: Hebeltgen, Hebbeltgen, Hebbeltje, geboren ‎geschat 1640, overleden ‎voor 1715 Hoogland‎

Gehuwd ‎1664, leeftijd ongeveer 24 jaar (maximaal 51 jaar gehuwd) met:

manJan Jansz Ketel‏

Waarschijnlijk komt hij aan deze achternaam vanwege de nabijheid van een heuvel "Ketel" in de buurt van de Hogesteeg in Hoogland.
Hij woonde op "De Nieuwe Hooft", een boerderij in Hoogland.

Zij gingen wonen en werken op boerderij De Nieuwe Hoef", later "De Nieuwe Hooft" geheten, aan de vroegere Emiclaerseweg in Hoogland. 1)
Kind:
womanGeertruid Ketel‏
Ook bekend als: Truijtje Jans, geboren ‎1666 Hoogland

2e huwelijk

Gehuwd ‎2 okt 1674 Hoogland, leeftijd ongeveer 34 jaar [gerecht]
Ondertrouwd (religieus) ‎2 jun 1674 Hoogland (10 jaar gehuwd) met:

manThomas Klaasz van Calveen‏
Ook bekend als: Thonis Claesz, overleden ‎5 apr 1685 2)

3e huwelijk

Gehuwd ‎23 jun 1685, leeftijd ongeveer 45 jaar (maximaal 30 jaar gehuwd) met:

4e huwelijk

Gehuwd ‎10 feb 1694 Hoogland, leeftijd ongeveer 54 jaar [gerecht] (1 jaar gehuwd) met:

manJacob Gerritsz‏
Overleden ‎23 jun 1695 Hoogland op de Nieuwen Hooff onder 't Hogeland 3)

Notaris Godert van Brinkensteijn maakt akte op 10 februari 1694. 4)

5e huwelijk

Gehuwd ‎21 okt 1696 Hoogland, leeftijd ongeveer 56 jaar [gerecht] (maximaal 19 jaar gehuwd) met:

manBreunis Gijsbertsz‏
Overleden ‎1725, 1e huwelijk met: Adriaentje Willems, 2e huwelijk met: Grietje Thonis, ‎3e huwelijk met: Ebeltje Claas Zandhaar, 4e huwelijk met: Elisabeth Dirks
Notaris Godert van Brinkensteijn:
Hij ging na zijn huwelijk met Ebeltje wonen op "De Nieuwe Hooft", een boerderij in Hoogland.
Daarvoor woonde hij in Eemnes Buitendijk.
1) 2)

Huwelijk Breunis Gijsbertzn wedunaar van Grietje Thonis laest gewoont in Emenes Buijtendijck bruidegom en Helbertgen Claes weduwe van Jacob Gerritszn wonende op de Nieuwenhoof geregte Hoogland bruid geass. met Elbert Willemszn haer schoonsoon en Henricks Janzn Cock neef.
Inbreng bruidegom 1100 car. gld.
Inbreng bruid haren inboedel, have en vee.

1) bron: Historische Kring Hoogland. - Bewaarsman ‎jan 1996, extra tekst: 2e jaargang
2) bron: Historie Leusden - Notariƫel archief
3) bron: Historie Leusden - Notariƫel archief, extra tekst: notaris Godert van Brinkensteijn datum 23 juni 1896
4) bron: Historische Kring Eemnes