woman‎Maria van Weerhorst‏‎, dochter van Geurt Teunissen van Weerhorst en Wilsje Hendrikse van Cattenbroek‏.
Ook bekend als: Geurts, Geurtse, ook bekend als: M.G. van Kattenbroek 1), gedoopt ‎11 jun 1800 Hoogland DTB pag. 19 (religie: RK) (doopgetuige: Heiltje Aarts van Romen), overleden ‎18 nov 1874 Hoogland akte 37‎, leeftijd ongeveer 74 jaar

Gehuwd ‎27 apr 1822 Hoogland, leeftijd ongeveer 21 jaar (52 jaar gehuwd) met:

manJan Rijksz van de Grootevheen‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 22 jaar, zoon van Richardus Jansz "Rijk" van de Grootevheen en Raijnildus "Neeltje" Sijmens‏.
Ook bekend als: Groteveen, geboren ‎± 1800 Nijkerk, overleden ‎27 aug 1886 Hoogland akte 31‎, leeftijd ongeveer 86 jaar. Beroepen: bouwman, wethouder (‎tussen 1851 en 1854 Hoogland)

Deze persoon was getuige bij:
geboorteaangifte: Wilsje Voskuilen, Neeltje Voskuilen, Geurt Voskuilen.
overlijden aangifte: Neeltje Teunissen van Weerhorst, Teuntje van Weerhorst.
huwelijksgetuige: Geurt Voskuilen & Maria van de Kooij
boerderij Kattenbroek.

Zij woonden en werkten vanaf circa 1826 op de boerderij "(Oud) Kattenbroek" in Hoogland.

Zij schonken ter gelegenheid van hun gouden huwelijksjubileum de somma van 3000 gulden voor aankoop van bouwgrond voor de bouw van de nieuwe Rooms-katholieke kerk in Hoogland.

Door het overlijden van hun zoon Geurt op 1 januari 1874 waren zij eigenaar geworden van de boerderij "Nieuw-Kattenbroek" te Hoogland.
Twaalf dagen later verkochten zij de boerderij aan de Rooms-katholieke kerk van Hoogland.
man‎Richardus van de Grote Vheen‏‎
Ook bekend als: Grootevheen, Groteveen, geboren ‎28 feb 1823 Nijkerk akte 31 buurtschap Holk, overleden ‎27 aug 1864 Hoogland‎, leeftijd 41 jaar
Overlijden: akte 30, ongehuwd

man‎Gerhardus "Geurt" van de Groteveen‏‎
Geboren ‎17 aug 1825 Nijkerk, overleden ‎1 jan 1874 Hoogland‎, leeftijd 48 jaar. Beroep: landbouwer

Deze persoon was getuige bij:
overlijden aangifte: Hendrika "Heintje" van Weerhorst
Geboorte: akte 133 (Holk)
Overlijden: akte 1, ongehuwd
Na het overlijden van broer Richard was hij met zijn zus Wils eigenaar van de boerderij "Kattenbroek".
Hun vader was de pachter!
Nadat er in 1872 een nieuwe boerderij "Nieuw-Kattenbroek" was gebouwd werd het gezamenlijk bezit gesplitst.
Dit vond plaats bij notaris Van Werkhoven in 1873.
Geurt verkreeg de boerderij "Nieuw-Kattenbroek'.
Op 15 december 1873 komt notaris Van Werkhoven naar Nieuw-Kattenbroek om het testament op te maken.
Waarschijnlijk was hij al ziek en bedlegerig.
Hij benoemt zijn ouders tot enige erfgenamen.

woman‎Cornelia Antonia van de Grooteveen‏‎
Geboren ‎21 nov 1827 Hoogland, overleden ‎15 sep 1867 Straatsburg [FRA]‎, leeftijd 39 jaar. Beroep: religieuze
Geboorte: akte 53
Zuster Elisabeth in de Orde van Citearx; abdisse in de Congregatie de Notre-Dame de la Trappe in de diocees Straatsburg (destijds Frankrijk)

woman‎Wilhelmina "Wils" van de Groteveen‏‎
Geboren ‎± 1831, overleden ‎15 jan 1878 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 47 jaar
Overlijden: akte 2.
Na het overlijden van broer Richard was zij met haar broer Geurt eigenaar van de boerderij "Kattenbroek".
Hun vader was de pachter!
Dit vond plaats bij notaris Van Werkhoven in 1873.
Wils verkreeg de boerderij "Oud-Kattenbroek'.
Zij ontpopte zich tot een slecht verliezer.
Tijdens de hoogmis ter nagedachtenis van het overlijden van haar moeder liet zij op de boerderij "Nieuw-Kattenbroek" door haar knechten bomen kappen.
In dat anderhalf uur tijd wisten de knechts acht eiken en zestien berken te vellen.
Op 16 december 1877 liet zij haar testament opmaken bij notaris De Louter te Amersfoort.
Precies een maand later stierf zij en bleek haar knecht Jan Tondeur de erfgenaam te zijn.
Daarmee kwam er een einde aan het familibezit wat vanaf 1695 was begonnen.
Bron Kattenbroek door Gijs Hilhorst.

woman‎Johanna van de Groteveen‏‎
Geboren ‎17 apr 1833 Hoogland
Geboorte: akte 30

man‎Antonius van de Grooteveen‏‎
Geboren ‎27 nov 1835 Hoogland, overleden ‎10 sep 1841 Hoogland‎, leeftijd 5 jaar
Geboorte: akte 41
Overlijden: akte 24

woman‎Hendrica van de Groteveen‏‎
Geboren ‎15 apr 1838 Hoogland, overleden ‎1 jan 1908 's-Hertogenbosch‎, leeftijd 69 jaar. Beroep: religieuze
Geboorte: akte 23
Overlijden: akte 4

woman‎Maria van de Groteveen‏‎
Geboren ‎5 okt 1840 Hoogland. Beroep: wrsch. religieuze
Geboorte: akte 42
Zij zou non in Frankrijk geweest zijn.

woman‎Aleida van de Grooteveen‏‎
Geboren ‎26 apr 1843 Hoogland, overleden ‎20 jan 1850 Hoogland‎, leeftijd 6 jaar
Geboorte: akte 19
Overlijden: akte 4

1) bron: Wiewaswie, extra tekst: Zij tekent de huwelijksakte met deze naam
2) bron: Historische Kring Hoogland. - Bewaarsman ‎aug. 2017!