woman‎Maria Euphemia "Maria" Banning‏‎, dochter van Jan Banning en Theresia Johanna Angenent‏.
Ook bekend als: Maria Phemia, Maria Epiphemia, gedoopt ‎9 jan 1778 Utrecht DTB pag. 190 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Kasper Banning en Femmetje van der Poel), overleden ‎22 jun 1866 Utrecht akte 1446‎, leeftijd ongeveer 88 jaar

Gehuwd ‎24 jul 1801 Utrecht, leeftijd ongeveer 23 jaar (36 jaar gehuwd) met:

manTheodorus "Dirck" Banning‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 42 jaar, zoon van Theodorus "Derck" Banning en Wilhelmina "Wilmijn" van Kempen‏.
Gedoopt ‎1 feb 1759 Utrecht DTB pag. 62 (religie: Rooms Katholiek), overleden ‎29 jan 1838 Utrecht akte 182‎, leeftijd ongeveer 78 jaar, 1e huwelijk met: Huberta van den Born, ‎2e huwelijk met: Maria Euphemia "Maria" Banning

Huwelijk: DTB Trouwen pag. 219
Kind:
manHendricus Adrianus Banning‏
Geboren ‎25 aug 1818 Utrecht akte 624, overleden ‎10 jan 1909 Vught akte 6‎, leeftijd 90 jaar. Beroepen: boekhandelaar, winkelier, auteur, letterkundige, hoofdredacteur (‎1865) van de Katholieke Illustratie
Hij woonde vanaf 1857 tot circa 1860 in Soesterberg in De Oude Tempel, toen pension en hoenderfokkerij.
Hij was al actief als schrijver maar waarschijnlijk kon hij daar niet van leven.
Hij zou te Soesterberg wat bijverdiend kunnen hebben als hoenderfokker, maar later werd het schrijven blijkbaar beter beloond.
Volgens de Soesterbergse bronnen was hij nauw bevriend met pastoor Ludovicus Rademaker, een kleinzoon van H.A. Banning werd zelfs Ludovicus genoemd.
Later was hij hoofdredacteur bij de Katholieke Illustratie. Verder heeft hij volksromans en novellen geschreven, waaronder "De heks van de Amersfoortse Heide" 1885 die gebaseerd zou zijn op Soesterberg.
Bron: J. de Mos/T. Hartman
In zijn rubriek "Van heidehut tot residence" beschrijft Jan van Steendelaar het leven van Banning.
Bron: Soester Courant 17 juni 2009

Naar hem is de Banningstraat te Soesterberg vernoemd.

1) bron: De straat waarin wij wonen - Geschiedenis en verklaring van de straatnamen in Soest