man‎Dirk Jacobse Botterblom‏‎, zoon van Jacobus Cornelisse Botterblom en Aaltje Aartse van Winsenburg‏.
Geboren ‎14 aug 1819 Duist akte 5, overleden ‎10 apr 1903 Hoogland akte 23‎, leeftijd 83 jaar

Deze persoon was getuige bij:
overlijden aangifte: Evert van de Hoef, Antonia "Teunisje" van den Tweel.
huwelijksgetuige: Reijer van de Hoef & Adriana Hartman
In 1864 kocht hij de boerderij Bosserdijk van de weduwe Jacobus van Beek.
Hij was na zijn huwelijk bij Maria op de boerderij Zielhorst ingetrokken.
Na zijn overlijden zijn de kinderen van zijn voor overleden vrouw de erfgenamen zie zijn testament opgemaakt bij notaris Dirk Scheerenberg op 8 juli 1864 (bron archiefhistorieLeusden.nl).
Erfhuis op Zielhorst t.b.v. Dirk Botterblom, opbrengst 888 gulden en 35 cent, notaris Dirk Scheerenberg 7 februari 1865 (bron archiefhistorieLeusden.nl).

Gehuwd ‎3 apr 1850 Hoogland, leeftijd 30 jaar akte 2 (53 jaar gehuwd) met:

womanMaria "Mietje" van den Hoven‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 42 jaar, dochter van Willem Gijsbertse "Wilm" van den Hoven en Hendrika Gerritse "Hendje" van de Wetering‏.
Ook bekend als: Van den Hooven, gedoopt ‎26 jun 1807 Hoogland DTB pag. 32 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Grietje van de Hoven), overleden ‎31 jan 1903 Hoogland akte 4‎, leeftijd ongeveer 95 jaar, begraven ‎5 feb 1903 Hoogland, 1e huwelijk met: Reijer van de Hoef, ‎2e huwelijk met: Dirk Jacobse Botterblom
Zij maakte in 1881 haar testament op waarbij haar aandeel in de boerderij "Bosserdijk" aan haar jongste dochter Antje zou toekomen.
Achteraf voorbarig want ze overleed pas 21 jaar later.

Dirk en Mietje verhuisden rond 1865 naar de boerderij Bosserdijk.
Toen zij op 12 juli 1865 de rogge op het veld bij Zielhorst verkochten bij notaris Dirk Scheerenberg vermelden ze dat zij op Bosserdijk woonden (bron Archief.historieLeusden.nl).
Toen haar jongste dochter Antje trouwden maakte zij plaats op Bosserdijk.
Zij bouwden een nieuwe boerderij op "Het Hoge Hoekje" die 'Klein Bosserdijk" als naam kreeg.

1) bron: Historische Kring Hoogland. - Bewaarsman, extra tekst: december 1997