man‎Jacobus Hartman‏‎, zoon van Willem Hartman en Gerarda "Gerritje" Hoofd‏.
Geboren ‎12 apr 1853 Duist akte 1, overleden ‎8 feb 1926 Leusden akte 7‎, leeftijd 72 jaar. Beroep: landbouwer

Deze persoon was getuige bij:
huwelijksgetuige: Theodorus Hartman & Johanna "Antje" van Mispelaar, Wulfert Hartman & Gijsberta "Gijsbertje" Beijer, Wilhelmus "Willem" Hartman & Geertruida Emerentiana de Roth
Notaris A.N.J. Vos 8 oktober 1895, verkoop roerende goederen, Jacobus woont dan in Leusden. 1)

Gehuwd ‎10 nov 1887 Hoogland, leeftijd 34 jaar akte 17 (huwelijksgetuige: Aart Tijmese in de akte wordt hij als broer van de bruid voorgesteld maar het is een neef, Cornelis Tijmense oud 50 jaar, landbouwer wonende te Hoogland, Theodorus Hartman, Cornelis Hartman) (38 jaar gehuwd) met:

womanHijltje Tijmese‏, leeftijd bij huwelijk 36 jaar, dochter van Gijsbertus "Gijsbert" Tijmese en Grietje van de Kooij‏.
Geboren ‎23 dec 1850 Duist akte 7, overleden ‎20 apr 1941 Hoogland akte 28‎, leeftijd 90 jaar

Bij hun huwelijk woonden ze beiden in Hoogland.
In 1887 sluiten zij een pachtcontract met Margareta Fenema, weduwe van Otto Scheltus van Leusden voor de boerderij Princenhof in Leusden.

manWillem Hartman‏
Geboren ‎10 mei 1890 Leusden akte 19, overleden ‎1980 Hoogland‎, leeftijd 89 of 90 jaar. Beroep: landbouwer

huwelijksgetuige: Gijsbertus Hartman & Cornelia Gerarda van Zijl
Bij zijn huwelijk was hij landbouwer in Leusden, waarschijnlijk op "Princenhof".

Hij was schatter bij de ruilverkaveling "Beoosten de Eem" in 1942.

manGijsbertus Hartman‏
Geboren ‎20 jan 1893 Leusden akte 4, overleden ‎28 sep 1977 Amersfoort‎, leeftijd 84 jaar. Beroep: landbouwer. Woonplaats: Leusden (‎1927)

huwelijksgetuige: Willem Hartman & Hendrika van den Tweel
Gijs was volgens de overlevering nogal een charmeur en had de keuze uit meerdere deerns, maar koos uiteindelijk toch de ‘akeligste’.
Gijsbertus was bij zijn huwelijk landbouwer in Leusden, zijn broer Willem was toen al landbouwer in Hoogland.
Gijsbertus Hartman continueerde de pacht van de Princenhof te Leusden van zijn vader maar vertrok al voor 1933 naar de boerderij “Heiveld” of “Heideveld” aan de huidige Pastoor Pieckweg in Hoogland.
Hoewel geen naaste familie zette de Achterveldse tak de pacht voort.
Gijsbertus Hartman en Cornelia verhuizen naar Hoogland naar de boerderij “Heideveld”.

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief, extra tekst: notaris A.N.J. Vos
2) bron: Archief Eemland, extra tekst: Historische Kring Leusden februari 2005