man‎Jakob "Jaap" Stalenhoef‏‎, zoon van Joannes "Jan" Stalenhoef en Marritje "Marretje" Makker‏.
Ook bekend als: Jaap Stip, geboren ‎23 mei 1863 Eemnes akte 21, overleden ‎19 jan 1917 Eemnes akte 3‎, leeftijd 53 jaar. Beroep: landbouwer
Hij moet een harde werker geweest zijn.
Zo werd er van hem verteld, dat er op de boerderij hard gewerkt moest worden.
Daarom liet hij zijn knechten, die de polder ingingen, nooit eetwaren en drinkgerei in krantenpapier meenemen.
De kans was dan namelijk groot dat de knechten de krant gingen zitten lezen i.p.v. dat ze aan het werk gingen.
Omdat Jaap goed voor zijn knechten zorgde, kreeg hij een bijnaam.
Hij deed namelijk altijd de jus over de piepers van de knechten en daarom werd hij Jaap Stip genoemd.
Hij was ook altijd bezig met paarden (volgens familieleden echt een Stalenhoef-trek).
Hij was erg sterk en dat kwam hem te pas bij de paardenhandel.
Hij kocht de paarden soms zo in het land en als niemand ze durfde te vangen, dan ging hij er wel achteraan.
Op een keer waren de paarden, die voor het rijtuig van Koningin Emma liepen, in Eemnes op hol geslagen.
Jaap heeft de paarden toen tegen weten te houden.

Hij is jarenlang kerkmeester van de Katholieke kerk in Eemnes geweest en overleed in januari 1917- het was toen heel erg koud - waarschijnlijk aan een longontsteking.

Gehuwd ‎5 mei 1893 Eemnes, leeftijd 29 jaar akte 10 (23 jaar gehuwd) met:

womanNelletje Eek‏, leeftijd bij huwelijk 29 jaar
Ook bekend als: Mooi Nelletje, geboren ‎7 sep 1863 Eemnes akte 37, overleden ‎11 feb 1933 Eemnes akte 3‎, leeftijd 69 jaar

Zij woonden en werkten op de boerderij "Stadwijk" van de ouders van Jaap aan de Wakkerendijk 52 in Eemnes.
Nelletje was nogal groos en daarom werd ze 'Mooi Nelletje' genoemd.
Het gebeurde geregeld, dat Jaap in z'n oude kloffie naar de pastoor liep om even wat te bespreken.
Nelletje rende hem dan nog al eens achterna om hem een andere pet of een ordentelijk kledingstuk na te brengen.

womanMartha Maria "Martje" Stalenhoef‏
Geboren ‎28 feb 1895 Eemnes akte 12, overleden ‎6 jun 1983 Soest‎, leeftijd 88 jaar, begraven ‎10 jun 1983 Soest (bekijk gedachtenisprentje)
Volgens de overlevering was zij de echte 'boer'.
Martje kon ook goed met paarden omgaan.
Ze stuurde als jong meisje met 2 paarden voor de boerenwagen om hooi te rijden.

womanMaria Martha "Mietje" Stalenhoef‏
Geboren ‎15 mrt 1896 Eemnes akte 7, overleden ‎3 apr 1973 Hoogland bidprentje‎, leeftijd 77 jaar
Mietje heeft tot haar dood de Eemnesser kap gedragen.
Deze kap is daarna geschonken aan het Openluchtmuseum in Arnhem.

woman‎Geertruida Maria Cecilia Stalenhoef‏‎
Geboren ‎22 nov 1898 Eemnes akte 36, overleden ‎12 mrt 1966 Maastricht akte 202‎, leeftijd 67 jaar, begraven ‎16 mrt 1966 Bunde bron bidprentje. Beroep: religieuze
Op 2 oktober 1920 werd ze geprofest en daarna ging ze als religieuze door het leven onder de naam Zuster Maria-Jacobi (naar haar vader).
Ze was Franciscanes van de Congregatie van Heijthuizen.
Vele jaren is ze werkzaam geweest als Montessori-onderwijzeres.
Meer dan 20 jaar stond ze voor de klas in Wijk-Maastricht.

womanCornelia Johanna Stalenhoef‏
Geboren ‎30 mei 1900 Eemnes akte 12

manJohannes Franciscus Stefanus "Jan" Stalenhoef‏
Alias: Jan Stip, geboren ‎26 dec 1901 Eemnes akte 32, overleden ‎3 jul 1971 Eemnes‎, leeftijd 69 jaar. Beroep: landbouwer (Eemnes)

manCornelis Wilhelmus "Kees" Stalenhoef‏
Geboren ‎8 jul 1905 Eemnes, overleden ‎28 jan 1967 Eemnes‎, leeftijd 61 jaar. Beroep: landbouwer
Kees en zijn vrouw gingen na hun huwelijk wonen op een nieuw gebouwde boerderij aan de Gooijergracht-Zuid nr. 1.
Deze boerderij was gebouwd op de grens van Eemnes en Laren, aan de meest westelijke rand van de landerijen, die bij de ouderlijke boerderij 'Stadwijk ' hoorden, daarom werd deze boerderij ook wel 'Nieuw Stadwijk ' genoemd.
Kees was een sterke boer, die er net als zijn vader, liefhebberij in had om met paarden om te gaan.
Het kon hem niet wild genoeg zijn.

1) bron: Historische Kring Eemnes ‎1990, extra tekst: nr. 1