man‎Johannes "Jan" van Dijk‏‎, zoon van Hendrik van Dijk en Johanna Stam‏.
Geboren ‎16 mei 1864 Soest akte 47, overleden ‎5 okt 1943 Amersfoort in het St. Elisabeth ziekenhuis; akte 572; wonende te Soest‎, leeftijd 79 jaar 1), begraven ‎8 okt 1943 Soest op het Kerkhof van de H.H. Petrus en Paulus. Beroep: houthandelaar

Gehuwd ‎7 apr 1904 Hoogland, leeftijd 39 jaar akte 9 (huwelijksgetuige: Theodorus Joannes Hartman, Albertus "Elbert" Rigter, Johannes "Hannes" van Dijk, Johannes "Hannes" van Dorresteijn) (39 jaar gehuwd) met:

womanJoƤnna "Naatje" Hartman‏, leeftijd bij huwelijk 38 jaar, dochter van Theodorus Joannes "Dorus Czn." Hartman en Richarda "Rikje" van de Hoef‏.
Geboren ‎14 apr 1865 Hoogland akte 23 (geboorteaangifte: Theodorus Joannes "Dorus Czn." Hartman, Hendrik van de Hoef, Petrus Gerbrands "Pieter" van 't Klooster), overleden ‎11 okt 1957 Soest akte 135, in het Sint Joseph gesticht, Steenhoffstraat 46‎, leeftijd 92 jaar, begraven ‎15 okt 1957 Soest 2)
Zij maakt haar laatste testament op 26 juni 1944.
Daarin geeft zij aan dat haar erfenis hoofdelijk aan haar neven en nichten (ook van haar mans zijde) en casu quo de echtgenoten verdeeld moeten worden. Gebruikelijk wordt het staaksgewijs gedaan. Zelfs neven en nichten van echtgenoten die voor overleden waren erfde ook nog.

Haar erfenis was een gecompliceerde zaak, ook de familie Van Dijk was als erfgenaam aangewezen.
Naatje had mevrouw Spijker beloofd dat zij het huis aan de Lange Brinkweg mocht blijven bewonen tot haar einde.
Tot overmaat van ramp werd na de periode Spijker het huis gekraakt.
Op dat moment bleek dat er 320 erfgenamen waren en de notariskosten ook flink zouden oplopen. Het is niet duidelijk of er uitgekeerd is aan de erfgenamen.

1) bron: Bidprentje
2) bron: Liber Defunctorum H.H. Petrus en Paulus