woman‎Martje Frederikse‏‎, dochter van Fredericus Jansen en Grietje Gaert Wouterse‏.
Ook bekend als: Maria Fredrikx, Maritje Freriks, geboren ‎± 1723 Voorthuizen, begraven ‎16 jul 1766 Hoogland DTB pag. 4

Gehuwd
Gehuwd (religieus) ‎23 nov 1748 Hoogland DTB pag. 91 (ongeveer 17 jaar gehuwd) met:

manGijsbert Breunisse van den Hove‏, zoon van Breunis Gijsbertsz en Grietje Thonis‏.
Ook bekend als: Gijsbert Breuniszen, geboren ‎± 1720, overleden ‎29 jan 1803 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 83 jaar, ‎1e huwelijk met: Martje Frederikse, 2e huwelijk met: Beatrix Willems "Bietje"

Notaris Steven van Brinkensteijn akte datum 5 november 1748:
Huwelijk Gijsbert Breunisse jongeman wonende onder Emiclaar en Marritje Frederiks jongedochter medewonende aldaar geassisteert met haar moeder Grietje Geurts, huisvrouw van Hermen Meeuwsen, tevoren weduwe van Frederik Jansen. Aanbreng Bruidegom diverse campen polderland en nog de helfte van 9 mergen land bij de Hoogensteeg daarvan Evert Kok de wederhelft competeerd en verder haaf en vee huisraad koorn in de berg enz. Inbreng bruid f 100.

Notaris Gerard van Wisselingh akte datum 7 februari 1749:
Gijsbert Breunissen en Marritje Frederiks echtelieden wonende op den Nieuwenhoven onder Hoogland. Zij huuren den Hofstede Nieuwenhoven van Vrouwe Geertruijd Cornelia Bartholotti van den Heuvel tot Buekling, vrouwe van Reijnenburg, douariere van den Heer Willem van Wede heer van Luttique Wede, Reijnenburg enz enz. Laatst in huure gebruikt door Jan Tijszen en Lijsje Dirks. 6 jaren à ƒ 285.

Notaris Gerard van Wisselingh akte datum 8 augustus 1755:
Gijsbert Breunisje en Maartje Frederikz echtel wonende op de Hofstede genaamd de Nieuwenhoven gelegen op Hoogland oft Emiclaar. Zij huren deze Hofstede weer in van vrouwe Geertruijd Cornelia Barthototti van den Heuvel tot Bucklingh vrouwe van Reijnenburg wed van de Heer Willem van Weede. Heer van Luttigue Weede Reijnenburg enz enz. 6 jaren à ƒ 300 sjaars.

Notaris Anthonie van Brinkensteijn akte datum 19 december 1758:
Wilhelmina Schouten meerdj.d., Pieter en Elbert Schouten, burgers en bakkers binnen de stad, verkopen aan Gijsbert Breunissen, wonende op de Nieuwe Hove onder Hoogland, gehuwd met Marritje Frederikse 2 mergen bouwland, genaamd de Boskamp, en nog een Bos ten noorden strekkende tot aan de Emelaarse Eng; ten oosten de heer van Emiclaar, ten zuiden de weg, mitsgaders nog 1 mergen land genaamd het Gorenkampje. Alles onder Hoogland. Koopsom 800 gulden.

Notaris Abraham van Bemmel akte datum 5 oktober 1768:
Boedelscheiding en deeling in verband met het voor eenigen tijd overleden op ’t Erf den Nieuwenhove Maritje Frederiks, nalatende hare weduwnaar en Boedelhouder Gijsbert Breunsen en tot hare erfgenamen zeven kinderen.
Toegescheiden aan den weduwnaar 7 danmaten land in de polder en de helfte van 9½ mergen bouw en weiland met bosje gelegen aan de Hoogesteeg onder Hoogland gemeen met Evert Kok nog 2 mergen land en een bosje alsmede nog 1 danmaat land beijden gelegen aan de Hooleweg onder voors ger.
Voorts den inboedel, have en vee, lasten en schulden.
Moet hiertegen zijn kinderen indemneren kost en schadeloos af te houden en bij mundigheid of trouwdag uitkeren aan ieder ƒ500 of tezamen ƒ3500 en de kinderen moeten leren lezen en schrijven.

manBreunis Gijsbertsen van den Hoven‏
Geboren ‎± 1752, overleden ‎26 sep 1827 Nijkerk akte 121‎, leeftijd ongeveer 75 jaar. Beroep: tabaksplanter

womanMargarita Gijsbertse "Grietje " van den Hoven‏
Gedoopt ‎8 jan 1754 Hoogland, overleden ‎6 sep 1826 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 72 jaar

manWillem Gijsbertse "Wilm" van den Hoven‏
Ook bekend als: Van den Hove, geboren ‎4 mrt 1756 Hoogland bidprentje, overleden ‎30 jan 1848 Hoogland akte 10, in het huis genaamd "De Wetering"‎, leeftijd 91 jaar, begraven ‎5 feb 1848 Hoogland. Beroep: landbouwer

Deze persoon was getuige bij:
huwelijksgetuige: Antonius Hendriksz "Toon" Voskuijlen & Alida Cornelisse "Aaltje" Botterblom, Gerrit Cornelisse Botterblom & Aaltje Frederikse "Aagje" van den Hoven
Geboorte: bpr

manFrederik Gijsbertsz van den Hoven‏
Geboren ‎± 1759 Hoogland, overleden ‎24 jan 1830 Hoogland akte 2‎, leeftijd ongeveer 71 jaar. Beroep: boer
Hij is borg voor Jacob van Asch, die drie dammaten land in de polder De Haar kocht op 5 september 1803 bij notaris N.W. Buddingh in Utrecht.

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief