man‎Wilhelmus Dirkse "Willem" Zieltjes‏‎, zoon van Dirck Harmens van Zijl en Aleijda Janse "Aaltje" Smorenburg‏.
Gedoopt ‎23 mei 1779 Soest DTB pag. 75 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Geertje Janzen), overleden ‎25 jul 1843 Soest akte 38; op den Berg‎, leeftijd ongeveer 64 jaar. Beroep: bouwman, landman 1)

Ondertrouwd ‎11 aug 1810 Soest.
Gehuwd ‎27 aug 1810 Soest, leeftijd ongeveer 31 jaar DTB pag. 120
Gehuwd (religieus) ‎28 aug 1810 Soest (huwelijksgetuige (religieus): Elisabeth Hendrikze "Lijsje" van de Coterlet) (religie: Rooms katholiek) (32 jaar gehuwd) met:

womanJannitje Willemse "Hanna" Hartman‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 34 jaar, dochter van Willem Floris Hartman en Helena "Heiltje" Willemse‏.
Ook bekend als: Hannah Wilmze, Hertman, Johanna, geboren Zevenhuizen (ut), gedoopt ‎20 aug 1776 Hoogland DTB pag. 48 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrikje Willems), overleden ‎7 apr 1850 Soest akte 21‎, leeftijd ongeveer 73 jaar

Deze persoon was getuige bij:
doopgetuige: Wilhelmus van Beek, 1e huwelijk met: Wouter Teunisse Kuijer, ‎2e huwelijk met: Wilhelmus Dirkse "Willem" Zieltjes
Notaris Jan van den Hengel akte datum 8 augustus 1810:
Akte van voogdij: Hanna Hartman weduwe van Wouter Teunisse Kuyer woonachtig op den Berg gerecht Soest. Stelt voogd aan over haar kinderen blijkens testament dato 20 oogstmaand 1797, Jan van de Hengel (bloedoom van de kinderen) wonende aan de Zwartesteeg te Hamersveld en Rijk van Beek onder Soest, ooms van de kinderen.

Notaris Elbert J. Wisseling akte datum 5 april 1810:
Otto Scheltus als gemachtigde van de Heeren Matthias van Oven, Jan van den Hengel en Hanna Hartman weduwe van Wouter Theunisje Kuyer verhuuren publiek huizinge en landerijen onder de gerechte van Hoogland op Vinkenhoef. Een huizinge en 4 morgen land genaamd de 4 morgen ingezet bij Teunis Huurdeman voor f 102 niet verhoogd.

Notaris Hubertus Aloisius Vlieckx akte datum 3 mei 1812:
Verkoop Johanna Hartman, Wouter Teunisse Kuijer, Willem Zieltjes, Jan van den Hengel te Leusden Matthias van Oven, in het frans geschreven. Land in Hoogland.

Zij maakt op 7 september 1838 bij notaris Dirk Scheerenberg haar testament. Zij benoemt haar man Willen Dirkse Zieltjes tot hare erfgenaam van al de goederen die zij bij haar overlijden bezit ( zij wonen op de hofstede Bloemheuvel gelegen op de berg)

Zij heeft op 19 september 1843 haar testament opgemaakt bij notaris Dirk Scheerenberg in Amersfoort.
Daarin legateert zij aan haar zoon Dirk een somma van tweehonderd gulden in contanten.
Haar aandeel in de nalatenschap komt toe aan haar twee zoons Dirk en Wouter.
Dat er verder alleen een erfpachtrecht is dan een perceel grond groot 81 roeden en 60 ellen gelegen aan de zuidzijde van de straatweg van Utrecht naar Amersfoort. Het perceel is beplant tot sparrenbosch.

Notaris Hendrik Willem van Werkhoven akte datum 18 december 1845:
Verkoop door Johanna Hartman, weduwe van Willem Dirkse Zieltjes aan Dirk Zieltjes, de hofstede de Bloemheuvel te Soest op de Berg, groot 48 bunder, 52 roeden, 50 ellen voor f. 3.800,–

De memorie van successie is opgemaakt in Amersfoort op 9 augustus 1850 bij notaris H.W. van Werkhoven.

Willem Zieltjes, jongeman, geboren en wonende te Soest, met zijn vader Dirk Zieltjes, en Johanna Hartman, weduwe van Wouter Teunisse, geboren te Hoogland, wonende te Soest.

Zij hebben hun huwelijkse voorwaarden vastgesteld bij notaris Jan van den Hengel in Leusden op 8 augustus 1810.

Zij woonden en werkten op boerderij "Bloemheuvel op den Berg" in Soesterberg.

Hij neemt een hypotheek ter waarde van 1400 gulden van H. Tammers via notaris Dirk Scheerenberg op 9 september 1838, onderpand de hofstede "Bloemheuvel in Soesterberg.

Notaris Dirk Scheerenberg akte datum 19 september 1838:
Testament Johanna Hartman eerst gehuwd met Wouter Teunisse.

Notaris Dirk Scheerenberg akte datum 8 maart 1843:
Willem Dort Zieltjes, gehuwd met Johanna Hartman leent f. 700,– van H. Tammer, onderpand de hofstede Bloemheuvel Soesterberg.

Notaris D. Scheerenberg akte 19 september 1843: boedelscheiding.
In deze boedel :Soest B 76 (weiland in de Maten, in de buurt van de Verlengde Hooiweg); E 56 t/m 69, 72, 103, 107 t/m 112 (boerenhofstede De Bloemheuvel, gelegen op de berg)
1) 2)

manTheodorus "Dirk" Zieltjes‏
Geboren ‎23 dec 1811 Soesterberg akte 36 Soest, gedoopt ‎24 dec 1811 Soest DTB pag. 82 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Joanna Zieltjes), overleden ‎7 aug 1860 Soest akte 38‎, leeftijd 48 jaar (overlijden aangifte: Wouter Zieltjes, Aart van Duijst). Beroep: landbouwer

overlijden aangifte: Joannes "Jan" Hartman
Hij was aanwezig bij de memorie van successie van zijn moeder op 9 augustus 1850.

Dirk neemt een hypotheek op 4 april 1856 bij Harmen van Twillert, landman en veehouder in Bunschoten via notaris Js de Louter.
Als onderpand geeft hij zijn boerenhofstede "Bloemheuvel" en zijn landerijen in Soest sectie E 56 t/m 69.
De boerderij bestaat uit woonhuis, achterhuis, schuur, twee bergen, bakhuis, schapenhok, twee varkenshokken, landerijen en bospercelen in Soesterberg.

Notaris Hendrik Willem van Werkhoven akte datum 5 oktober 1865:
Hypotheek op de hofstede Bloemheuvel te Soest.

Bij zijn overlijden wordt aan het sterfhuis een collecte door het RK Armbestuur Soesterberg gehouden.
Deze collecte bracht 1,81 gulden en een halve cent op.
Bron: financiën RK Armbestuur

manWouter Zieltjes‏
Geboren ‎26 jan 1815 Leusden akte 2, overleden ‎19 aug 1893 Soest akte 46‎, leeftijd 78 jaar. Beroep: landman, daghuurder

Deze persoon was getuige bij:
overlijden aangifte: Theodorus "Dirk" Zieltjes.
huwelijksgetuige: Joes "Jan" van Ruitenbeek & Johanna Nieuwenburg

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief
2) bron: Archief Eemland - Notariële akten, extra tekst: 2380 1810-08-24 - 1843-09-19 Boedelscheiding: 19-09-1843 D. Scheerenberg AT 051c009 rep 1241;
Huwelijk: 24-08-1810 J. van den Hengel.