woman‎Helena "Heiltje" Willemse‏‎, dochter van Willem Hendriks en Joanna Beerns‏.
Overleden ‎voor jan 1792 Bunschoten 1)

Gehuwd ‎1 mei 1770 Hoogland (maximaal 21 jaar gehuwd) met:

manWillem Floris Hartman‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 31 jaar, zoon van Jan Dirckze Hartman en Ursula Guldena‏.
Ook bekend als: Willem Hardman, Willem Hertmen, Willem Jansen Hartman, gedoopt ‎9 dec 1738 Hoogland DTB pag. 36 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Bernardi van de Vullekamp), begraven ‎11 apr 1800 Utrecht DTB pag. 673. Beroep: veehouder, 1e huwelijk met: Alida "Aaltje" Ariese, ‎2e huwelijk met: Helena "Heiltje" Willemse, 3e huwelijk met: Geertruij Elbertse
Willem Hertmen, in den Muntstraat, laat na vrouw en 7 kinderen buiten den stad onder Amersfoort, begraven gratis.
Bron: DTB pag. 673

Hij wordt in het gerecht Bunschoten aangeslagen in middel op consumptie 1780-1791.

Willem Jansen Hartman, weduwnaar van Aaltje Aris, wonende te Zevenhuizen, en Heijltje Willems, meerderjarige dochter van Hoogland
Bron: Eemlandse Klappers deel 6 pagina 28.

Notaris Cornelis Suijck akte datum 27 oktober 1792:
Scheiding in verband met overlijden van Heiltje Willems, Heiltje is voor eenige tijd overleden in Bunschoten, echtgenote van Willem Hartman die wederom een 2e (3de TH) huwelijk sluit. nagelaten kinderen, Willem, Johanna, Jan en Maria. Willem Harman thans wonende onder Isselt. Oom en voogd Florus Harman timmerman onder Emiklaar en Aart Gerritse in Zevenhuizen.

manWilhelmus Willemse Hartman‏
Gedoopt ‎8 jan 1771 Hoogland DTB pag. 27 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrina Willems), overleden ‎13 jun 1823 Stoutenburg akte 4, in het huis nr. 25‎, leeftijd ongeveer 52 jaar (overlijden aangifte: Henricus "Hendrik" Wakelkamp buurman, Willem van den Eshof buurman). Beroep: bouwman daghuurder
Hij koopt in 1808 1/3 part van de boerderij "Ommerens Daatselaar" in Stoutenburg van zijn zwager Jan Aalbertsen van Brinkestein.
De hofstede was 36 morgen groot en er werd door de drie partijen 5800 gulden voor betaald.
Een jaar later verkochten de drie zwagers het weer voor 7000 gulden aan de pachter Hendrik Jansz. Kok (bron Leusden Toen 2 september 1995).

woman‎Joanna Hartman‏‎
Gedoopt ‎12 jun 1772 Hoogland DTB pag. 31 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrina Willems), overleden ‎voor 1800‎, leeftijd ongeveer 28 jaar

woman‎Hannaatje Hartman‏‎
Gedoopt ‎1 aug 1773 Hoogland DTB pag. 34 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrikje Willems), overleden ‎voor 1800‎, leeftijd ongeveer 27 jaar

man‎Joannes "Jan" Hartman‏‎
Ook bekend als: Jan Wilmze, geboren Zevenhuizen (ut), gedoopt ‎2 dec 1774 Hoogland DTB pag. 40 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrikje Willems), overleden ‎10 jan 1857 Soest akte 3‎, leeftijd ongeveer 82 jaar, ongehuwd overleden (overlijden aangifte: Theodorus "Dirk" Zieltjes, Barend Karelsen). Beroep: arbeider

doopgetuige: Antonius Wouterse, Wilhelmus Wouterse
Bij zijn overlijden wordt aan het sterfhuis een collecte door het RK Armbestuur Soesterberg gehouden. Deze collecte bracht 40 cent op.
Bron: financiën RK Armbestuur

womanJannitje Willemse "Hanna" Hartman‏
Ook bekend als: Hannah Wilmze, Hertman, Johanna, geboren Zevenhuizen (ut), gedoopt ‎20 aug 1776 Hoogland DTB pag. 48 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrikje Willems), overleden ‎7 apr 1850 Soest akte 21‎, leeftijd ongeveer 73 jaar

doopgetuige: Wilhelmus van Beek
Notaris Jan van den Hengel akte datum 8 augustus 1810:
Akte van voogdij: Hanna Hartman weduwe van Wouter Teunisse Kuyer woonachtig op den Berg gerecht Soest. Stelt voogd aan over haar kinderen blijkens testament dato 20 oogstmaand 1797, Jan van de Hengel (bloedoom van de kinderen) wonende aan de Zwartesteeg te Hamersveld en Rijk van Beek onder Soest, ooms van de kinderen.

Notaris Elbert J. Wisseling akte datum 5 april 1810:
Otto Scheltus als gemachtigde van de Heeren Matthias van Oven, Jan van den Hengel en Hanna Hartman weduwe van Wouter Theunisje Kuyer verhuuren publiek huizinge en landerijen onder de gerechte van Hoogland op Vinkenhoef. Een huizinge en 4 morgen land genaamd de 4 morgen ingezet bij Teunis Huurdeman voor f 102 niet verhoogd.

Notaris Hubertus Aloisius Vlieckx akte datum 3 mei 1812:
Verkoop Johanna Hartman, Wouter Teunisse Kuijer, Willem Zieltjes, Jan van den Hengel te Leusden Matthias van Oven, in het frans geschreven. Land in Hoogland.

Zij maakt op 7 september 1838 bij notaris Dirk Scheerenberg haar testament. Zij benoemt haar man Willen Dirkse Zieltjes tot hare erfgenaam van al de goederen die zij bij haar overlijden bezit ( zij wonen op de hofstede Bloemheuvel gelegen op de berg)

Zij heeft op 19 september 1843 haar testament opgemaakt bij notaris Dirk Scheerenberg in Amersfoort.
Daarin legateert zij aan haar zoon Dirk een somma van tweehonderd gulden in contanten.
Haar aandeel in de nalatenschap komt toe aan haar twee zoons Dirk en Wouter.
Dat er verder alleen een erfpachtrecht is dan een perceel grond groot 81 roeden en 60 ellen gelegen aan de zuidzijde van de straatweg van Utrecht naar Amersfoort. Het perceel is beplant tot sparrenbosch.

Notaris Hendrik Willem van Werkhoven akte datum 18 december 1845:
Verkoop door Johanna Hartman, weduwe van Willem Dirkse Zieltjes aan Dirk Zieltjes, de hofstede de Bloemheuvel te Soest op de Berg, groot 48 bunder, 52 roeden, 50 ellen voor f. 3.800,–

De memorie van successie is opgemaakt in Amersfoort op 9 augustus 1850 bij notaris H.W. van Werkhoven.

womanMaria Willemse Hartman‏
Ook bekend als: Maria Hertman, geboren Isselt, gedoopt ‎3 feb 1778 Hoogland DTB pag. 54 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Hendrina Willems), overleden ‎30 jan 1825 Soest akte 6‎, leeftijd ongeveer 46 jaar. Beroep: landbouwster. Woonplaats: Soesterberg (‎1815)

doopgetuige: Helena Wouterse "Heijltje", Jannitje Wouterse

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief