man‎Andries Stemerding‏‎, zoon van Willem Stemerding en Susanna Hendrikse‏.
Geboren ‎15 mei 1921 Soest akte 101, overleden ‎29 dec 1942 Leusden akte 254; tijdstip: "te onbekenden ure"; wonende te Rotterdam‎, leeftijd 21 jaar, doodsoorzaak: terechtgesteld, begraven Zeist. Beroep: nachtwaker (‎1942)
Volgens de Oorlogsgravenstichting is Andries begraven op de Nieuwe gemeentelijke begraafplaats Zeist, C 1653.
Volgens online-begraafplaatsen.nl op Begraafplaats Zeister Bosrust, Woudenbergseweg 46, graf z1120, samen met zijn broer Willem.
Bekijk grafsteen.
Andries Stemerding en Flip Masselman liggen naast elkaar begraven op bovengenoemde begraafplaats, waarvan de naam gewijzigd is.
Bron: T. Hartman

Lid van de verzetsgroep "De Leeuwengarde" vanaf mei 1940.

De afdeling "4 mei-herdenking" van het Oranje Comité Soesterberg heeft de gemeente Soest gevraagd een straat als postuum eerbewijs te benoemen naar Andries Stemerding.
Dat verzoek is gehonoreerd en er is nu een Andries Stemerdinglaan in Soesterberg.
Bron: Soester Courant van 7 april 1993

Oorlogsslachtoffer.
Achtergrondinformatie over zijn werkzaamheden in de verzetsgroep is te vinden op de website: https://familieboekvanelisa.nl/index.html, doorklikken op: "Leeuwengarde" en "ondergang Leeuwengarde".
Aanvullende informatie van dhr. S. Draak van het Mariniersmuseum geeft wat nuances over deze verzetsstrijder.
1) 2)

Relatie met:

Naam gefilterd‏ PRIVACY FILTER

1) bron: Van Zoys tot Soest. Tijdschrift van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, extra tekst: Winter 2015, blz. 3
2) bron: Van Zoys tot Soest. Tijdschrift van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, extra tekst: Zomer 2015, blz. 18 t/m 21