man‎Piet "Pieter" Pels‏‎, zoon van Martinus Pels en Maria Sophia Dorothea Bremeker‏.
Ook bekend als: Gallenkamp Pels, gedoopt ‎23 okt 1801 Amsterdam in de Begijnhofkerk; DTB pag. 205 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Quirinis van de Grind en Maria van Maasbommel), overleden ‎15 mrt 1869 Soest akte 19‎, leeftijd ongeveer 67 jaar. Beroepen: wijnkoopman, burgemeester, gemeentesecretaris
Krachtens Koninklijk Besluit d.d. 28 oktober 1847 wordt aan Piet Pels vergund om voor zich en zijn wettelijke nakomelingen, de achternaam Gallenkamp Pels te voeren.
Piet was gemeentesecretaris in Soest in de periode 1850-1869.

Woensdag ochtend is de trein van het Centraal-spoor bij Soest in de sneeuw blijven zitten. De passagiers konden heen noch weer, en hebben den nacht in Soest moeten doorbrengen in het stationsgebouw en in den trein. Onder de passagiers bevonden zich ook een tiental lieden, die naar Ommerschans moesten, en een gevangene voor de cellulaire gevangenis. Deze lieden zaten zonder eten, en de burgemeester van Soest, de heer Gallenkamp Pels, bij wien men gezonden had om zorg voor hen te dragen, deed weten dat hem dat niet aanging.
Bron: Delpher, Nieuwe Rotterdamsche Courant van 19 januari 1867

Bij raadsbesluit van 30 november 1911 wordt door de gemeenteraad van Soest de Gallenkamp Pelsweg naar hem vernoemd.

Gehuwd ‎19 mei 1835 Amsterdam, leeftijd ongeveer 33 jaar reg. 1 fol. 195 (7 jaar gehuwd) met:

womanElisabeth Gallenkamp‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 28 jaar, dochter van Jan Reinier Gallenkamp en Margareta Geers‏.
Gedoopt ‎14 apr 1807 Amsterdam DTB pag. 102 (doopgetuige: Dirk Geers en Alida Geers), overleden ‎8 dec 1842 Amersfoort akte 380‎, leeftijd ongeveer 35 jaar

Kind:

woman‎Sophia Wilhelmina Gallenkamp Pels‏‎
Geboren ‎17 sep 1839 Amersfoort akte 342, overleden ‎27 jan 1882 Amersfoort akte 27‎, leeftijd 42 jaar. Beroep: religieuze
Zuster M. Amanda, van de congregatie van Onze Lieve Vrouw.

2e huwelijk

Gehuwd ‎23 okt 1844 Soest, leeftijd ongeveer 43 jaar akte 12 (24 jaar gehuwd) met:

womanElisabeth Collette Françoise Prioux‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 35 jaar, dochter van Marc Prioux en Marie Anne Colette Pasdeloup‏.
Gedoopt ‎28 okt 1808 Amsterdam in de Franse Kapel; DTB pag. 716 (religie: RK) (doopgetuige: Marc Francois Prioux en Elisabeth Pasdeloup), overleden ‎10 jun 1882 Soest akte 32‎, leeftijd ongeveer 73 jaar. Beroep: rentenierster, 1e huwelijk met: Petrus Gerardus Franciscus Laarman, ‎2e huwelijk met: Piet "Pieter" Pels

1) bron: De straat waarin wij wonen - Geschiedenis en verklaring van de straatnamen in Soest, extra tekst: blz. 24