man‎Henrick Jansen Cock‏‎, zoon van Johan Jacobse "Jan" Cock en Metgen Beernt Roetendr Schaij‏.
Ook bekend als: Kock, Cocq, Henricus Jacobsen Cock, geboren ‎± 1637, overleden ‎30 jul 1713 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 76 jaar, begraven ‎30 jul 1713 Hoogland
Hij woonde in de Hooge Birkt onder Soest (1665) en na zijn huwelijk op Sielhorst in Hoogland.
Armmeester op Hoogland volgens akte 5 maart 1678 bij notaris Richard Saab.
Volgens akte 30 april 1684 notaris Richard Saab was hij toen woonachtig op 'Zijlhorst" in Hoogland.

Notaris Godert van Brinkensteijn akte datum 15 april 1699:
Hierin vermeld dat Hendrick Janszoon Cock woont op de Zielhorst gemeente Hoogland en dit erf bij Juffrouw Sinapius zaliger in lijftocht beseten.
Hendrick Janszoon Cock had over de jaren 1695 + 96 + 97 nog schulden aan ongelden.
Hij was kerkmeester van Hoogland en Leusden (1695) en is waarschijnlijk overleden op 30 juli 1713, zeker na 9 december 1702.
Bron: G. Derks

Ondertrouwd ‎28 apr 1665 Soest DTB pag. 71.
Gehuwd ‎16 mei 1665 Hoogland, leeftijd ongeveer 28 jaar DTB pag. 71 (48 jaar gehuwd) met:

womanGeertgen Alphertsdr‏
Geboren Soest, 1e huwelijk met: Willem Jansz, ‎2e huwelijk met: Henrick Jansen Cock
Zij woonde op het erf Schothorst onder Hoogland (1665).
Zij is een dochter van Alphert Petersz en weduwe van Willem Jansz Schothorst.
Bron: G. Derks

2e huwelijk

Ondertrouwd ‎8 okt 1694 Hoogland DTB pag. 249.
Gehuwd ‎26 okt 1694 Hoogland, leeftijd ongeveer 57 jaar DTB pag. 249 (maximaal 9 jaar gehuwd) met:

womanGertrudis Gerrits "Truijtje" Santhaar‏ Vermelding in akte notaris Richard Saab 9 juni 1699 2), leeftijd bij huwelijk ongeveer 26 jaar, dochter van Gerrit Claesz en Weijmthen Meeuws‏.
Ook bekend als: Van de Sandhaar, Gertrudis Claesen, gedoopt ‎24 jun 1668 Hoogland DTB pag. 10 (religie: RK), overleden ‎voor mei 1704‎, leeftijd ongeveer 35 jaar

manEvert Hendrikse Cock‏
Ook bekend als: Everhardus, geboren ‎± 1695, overleden ‎19 mrt 1779 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 84 jaar

woman‎Geertruij Kock‏‎
Geboren ‎± 1696, overleden ‎na jul 1750‎

womanWijnanda Hendrikse Cock‏
Geboren ‎± 1697, overleden ‎1 aug 1766 Hoogland‎, leeftijd ongeveer 69 jaar

3e huwelijk

Gehuwd ‎29 mei 1704 Nijkerk, leeftijd ongeveer 67 jaar (9 jaar gehuwd) met:

womanAaltje Evertsen‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 29 jaar
Ook bekend als: Aleijda Everse, Altje Everts, geboren ‎± 1675, overleden ‎jun 1741‎, leeftijd ongeveer 66 jaar

Huwelijksvoorwaarden RAU-RA nr. 1686 deel 13 f. 189

Notaris Johan de Goeije akte datum 20 januari 1713;
Hendrick Janzn Cocq en de Altje Everts echtelieden wonend op ’t Erf de Zijlhorst onder Hoogland zij verclaaren afstand te doen van soodanige huur als hij 1ste comparant en de Geertruijd Gerrits Santhaer zijn laatste overledene huijsvrouw (betreffende de huurcedulle van 9 juni 1699 voor notaris Saab) met de heer Johan Kool eenige universeele erfgenaam van de Heer Cornelis Sinapuis opgericht op ’t voorschreven Erf de Zijlhorst mitsgaders de landerijen, enz. en derhalve alle ’t selve wederom te stellen aen en in handen van de Heer Cornelis Houwert Kaptein gehuwd met Vrouwe Elisabeth Looten weduwe van de Heer Mr. Johan Kool sulcks die voorschreven Heer Cornelis Houwert in sijn qualite daermede sijns vrije wil mag en kan doen. Terselvertijde comparant mede gemelde Heer Cornelis Houwert en de accepteerde de voorschreven renutiatie van huere nemende vervolgens die weder als hem selven gelijck doed bij deses.

Ende bekende sij 1ste comparant uijt hoofde van die huercedulle ter sake van pachtpenningen tot Petri deses sjaars 1713 gerekent noch verschuldigd te sijn ƒ 2400 carolusgulden sijnde 3 jaren pacht à ƒ 800 sjaars, sij beloven dit te voldoen op termijnen als de Heer 3de comparant sal gelieven vast te stellen.

Ende heeft den voorschreven Heer Capitein Houwert in sijn qualiteijt mits deser weeder om verhuert aan de voorschreven 1ste comparanten het voorschreven Erf en Goed de Zijlhorst op ’t Hoogland. Aan zich behoud den Heer verhuurder de aparte camer met de Hof, den boomgaert rondom bevijvert en de vooraan de ingangen met de Doorne vreede beplant, het schuur bergje voor de deur, verders de Enterije, een campje tabacksland genaemt de Hennipcamp, nog de camp tabacksland genaemt de Winckel daer de groote tabaksschuur op staat. Item een camp tabaksland genaemt de Afschaal (Asschaal ?) te samen groot 4 mergen nog behoud den Heer verhuurder aen hem 1 mergen leggende ter sijde ’t zijnde de Nieuwesteegh.
Deze huur voor 6 jaren ingaande Petri cathedram des jare 1713 tot 1719 à 750 carolusguldens sjaars.
Verder uitgebreide conditie, waaraan de huurders zich moeten houden; onder andere in vermeld het cappen op behoorlijke tijd van het elsen houtgewas rantom de Duijstercampen bij haer lieden bepoot.

Notaris Johan de Goeije akte datum 4 maart 1713:
Blijkens dit huurcontract gaat het bovenstaande huurcontract niet door en wordt het Erf de Zijlhorst nu verhuurd aan Wulphert Henricks wonende op ’t Erf de Hoeff op ’t Hoogland laatst bewoond geweest bij Henrick Janz Cocq alles onder deselve condities als boven doch de pacht wordt jaarlijks nu ƒ 650 en de laatste 4 jaren voor ƒ 700.

man‎Everardus Kock‏‎
Gedoopt ‎19 feb 1705 Amersfoort DTB pag. 39; parochie Kromme Elleboog (religie: RK)

woman‎Gertrudis Cock‏‎
Gedoopt ‎18 jan 1707 Amersfoort DTB pag. 48; parochie Kromme Elleboog (religie: RK)