man‎Mr. Constant Jacob Willem Grothe‏‎, zoon van Mr. Jacob Anne Grothe en Arnoudina Johanna Carolina Loten van Doelen‏.
Geboren ‎9 jul 1851 Utrecht akte 871, overleden ‎11 sep 1925 Soest akte 88‎, leeftijd 74 jaar, begraven ‎15 sep 1925 Soest 1). Beroep: burgemeester
Constant was burgemeester van Soest in de periode 1881-1914.
Oud lid van Gedeputeerde Staten van Utrecht (1914-1923)

Hij kocht rond 1895 villa "Lindenhof", voorheen "Wesseling", van Jan Hijner, het is onzeker of het gezin de villa bewoond heeft.
In 1924 wordt de villa verkocht aan notaris Dammers.

De gemeenteraad van Soest heeft bij raadsbesluit van 30 november 1911 de Burg. Grothestraat, een gedeelte van de Rijksstraatweg tussen Naarden en Amersfoort, naar hem vernoemd.
Hij was op dat moment nog gewoon in functie.

Gehuwd ‎20 dec 1887 Soest, leeftijd 36 jaar akte 20 (37 jaar gehuwd) met:

womanJkvr. Renée Henriette van Weede‏, leeftijd bij huwelijk 22 jaar, dochter van Jhr. Everard Willem van Weede en Jkvr. Clara Johanna de Meij van Streefkerk‏.
Geboren ‎31 dec 1864 Den Haag akte 19 d.d. 3 januari 1865, overleden ‎14 jun 1934 Soest akte 75‎, leeftijd 69 jaar
Bij raadsbesluit van 30 november 1911 van de gemeenteraad van Soest is besloten om de Van Weedestraat, een gedeelte van de Rijksstraatweg tussen Naarden en Amersfoort, naar haar te vernoemen. 3)

Kind:

manArnoud Johan Carel Loten van Doelen Grothe‏
Geboren ‎29 apr 1889 Soest akte 34, overleden ‎20 jan 1932 Avignon [FRA]‎, leeftijd 42 jaar 4), begraven ‎26 jan 1932 Soest 5)
Arnoud nam met dr. Sprenger van Eyk deel aan de Sterrit naar Monte Carlo en werd bij Avignon aangereden door een andere auto. De heer Loten van Doelen Grothe werd op slag gedood; de heer Rodrigo raakte ernstig gewond. Dr. van Eyk en diens chauffeur bleven ongedeerd.

Uit het boek "Gebr. Nefkens B.V. een eeuw autogeschiedenis", van auteur Jac Maurer, het volgende fragment:
"Een Graham-Paige won de Ralley van Monte Carlo! De Nederlandse equipe, bestaande uit de heren J. Sprenger van Eyck, F. Rodrigo, A. Loten van Doele Grothe en A. Laurs, werd royaal gesponsord door Piet Nefkens en met succes. Rodrigo was op dat moment adjunct-directeur van de toen officiële 'N.V. Gebr. Nefkens Automobiel-Maatschappij' te Utrecht. Een jaar later behaalden zij in dezelfde ralley de eerste prijs in het bergklassement, de deelname in het jaar daarop eindigde echter zeer tragisch met een ongeval, waarbij A. Loten van Doelen Grothe om het leven kwam. Nefkens trok zich meteen terug uit de ralleysport."

1) bron: Archief Eemland ‎12 sep 1925, extra tekst: Soester Courant
2) bron: De straat waarin wij wonen - Geschiedenis en verklaring van de straatnamen in Soest, extra tekst: blz. 9.
3) bron: De straat waarin wij wonen - Geschiedenis en verklaring van de straatnamen in Soest, extra tekst: blz. 81.
4) bron: CBG - Centrum voor familiegeschiedenis, extra tekst: Familieadvertenties
5) bron: Archief Eemland ‎29 jan 1932, extra tekst: Soester Courant