man‎Teunis van den Hengel‏‎, zoon van Joannes Theodorus Willemse "Jan" van den Hengel en Maria Teunisse Kuijer‏.
Ook bekend als: Anthonie, geboren Leusden, gedoopt ‎14 nov 1791 Hamersveld DTB pag. 49 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Catrina Barbara van den Hengel), overleden ‎29 mrt 1855 Leusden akte 13‎, leeftijd ongeveer 63 jaar. Beroep: hoefsmid, bouwman, wethouder (Leusden)
Naast landbouwer begon Teunis ook een smederij en hij was ook wethouder.

Teunis kocht op 17 oktober 1823 van Geertje Gerritse Kaas, weduwe van Willem Tolboom, de boerenhofstede "Groot Rosendaal", ook wel genaamd "Rosenburg" of "Roozendaal", in Hamersveld en betaalde voor de boerderij en 23 hectare land Fl. 4.275,-.

Gehuwd ‎21 okt 1813 Hoevelaken, leeftijd ongeveer 21 jaar akte 9 (14 jaar gehuwd) met:

womanJoanna Ariense van Daatselaar‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 47 jaar, dochter van Arien Jansen en Maria Evertse‏.
Ook bekend als: Joanna Jansen, gedoopt ‎5 jan 1766 Hoevelaken DTB pag. 11 (religie: Rooms Katholiek), overleden ‎2 okt 1828 Leusden akte 23‎, leeftijd ongeveer 62 jaar

2e huwelijk

Gehuwd ‎7 jan 1830 Hoogland, leeftijd ongeveer 38 jaar akte 1 (huwelijksgetuige: Willem Methorst, Pieter Evertse Tesselhoff, Cornelis Dirkse Hartman, Antonius "Anthonie" van de Wetering) (25 jaar gehuwd) met:

womanJoanna Dirkse Hartman‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 36 jaar, dochter van Dirk Janse Hartman en Gerbrechta Cornelisse van den Heuvel‏.
Gedoopt ‎10 apr 1793 Hoogland DTB pag. 8 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Maria Cornelisse "Mietje" van den Heuvel), overleden ‎30 nov 1866 Leusden akte 33‎, leeftijd ongeveer 73 jaar
Notaris Hendrik Willem van Werkhoven akte datum 18 oktober 1839:
Radiatie door Gijsberta van den Heuvel, weduwe van Dirk Hartman, Hanna Hartman gehuwd met Anthony van den Hengel, smid te Hamersveld. Rigarda Hartman, gehuwd met Evert Kaas, landbouwer te Hoogland. Johannes Hartman pastoor te Utrecht tegen Johannes ?? Hoogland.

Notaris Johannes de Louter akte datum 20 april 1860:
Scheiding tussen Johanna Hartman (wed.) Teunis v.d. Hengel, Theodorus van den Hengel beide te Hamersveld en Maria v.d. Hengel gehuwd met Teunis Kuijer te Baarn betreffend polderland, grond te Leusden en gedeelte van Rozendaal een thiend en de Kleine Riet (zeer slecht te lezen). [Hamersveld]

Notaris Johannes de Louter akte datum 1 februari 1867:
Scheiding tussen Theodorus v.d. Hengel en Maria v.d. Hengel huisvrouw van Peter Kuijer van de nalatenschap van Johanna Hartman weduwe Antonie van den Hengel (Rozendaal). [Hamersveld]

womanMaria van den Hengel‏
Geboren ‎30 mei 1831 Leusden akte 22, overleden ‎18 jan 1899 Schoonhoven akte 8‎, leeftijd 67 jaar

manTheodorus van den Hengel‏
Geboren ‎19 mei 1832 Leusden akte 9, overleden ‎27 nov 1886 Hamersveld akte 25 Leusden‎, leeftijd 54 jaar, begraven ‎2 dec 1886 Hamersveld bidprentje
Hofstede Rozendaal.

1) bron: Ongedateerd krantenknipsel