woman‎Maria Hendrikse Haan‏‎, dochter van Hendrik Gerritsz Haan en Aaltje Willemse‏.
Geboren IJssel (=Isselt), gedoopt ‎10 apr 1741 Soest DTB pag. 127 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Geertruida Jacobs)
Notaris Cornelis Suijck akte datum 12 mei 1786:
Maria Hendriksen Haan weduwe van Peter Claas Schouten huurt van ’t Convent van Sint Barbara ’t Erf en Goed genaamd de Bieshaar gerecht Hoogland, door haar reeds gebruikt. 6 jaren Fl 140 sjaars.
Maria Hendriks Haan. wed van Peter Claasen Schouten huurt van Sint Agatha De Strijp van het Erf Onstede, reeds door haar gebruikt gerecht Hoogland 6 jaren Fl 50 sjaars.

Notaris Cornelis Suijck akte datum 16 mei 1800:
Maria Hendriksen Haan weduwe van Peter Schouten nu huisvrouw van Aris Rijksen wonende op de Bieshaar gerecht Hoogland. Zij benoemd tot voogd over haar minderjarige zoon Claas Petersen Schouten haaren broeder Gerrit Hendriksen Haan, wonende in de Birkt.

Ondertrouwd ‎13 apr 1781 Soest DTB pag. 4.
Gehuwd ‎30 apr 1781 Soest, leeftijd ongeveer 40 jaar DTB pag. 4 (maximaal 5 jaar gehuwd) met:

manPeter Klaasz Schouten‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 26 jaar, zoon van Klaas Schouten en ‏.
Geboren ‎± 1755, overleden ‎voor 1786 Hoogland‎ 1)

Peter Klaasen Schouten, meerderjarige ouderloze jongeman, wonende te Soest, met zijn broer Seger Klaasen Schouten, en Maria Hendrikse Haan, meerderjarige jongedochter, wonende De Birk onder Amersfoort, met haar vader Hendrik Gerritsen Haan
Bron: Eemlandse Klappers deel 14 pagina 82

Notaris Cornelis Suijck akte datum 25 mei 1780:
Peter Claasen Schouten wonende in Soest huurt van de superintendenten van ’t Convent Sint Barbara. Het Erf en Goed de Bieshaar gerechte Hoogland laats gebruikt bij Gerrit Cornelissen. 6 jaren fl 140 sjaars Huurt ook de Strijp van ’t Erf Onstede van St Agatha.

Kind:

manNicolaas "Klaas" Schouten‏
Gedoopt ‎25 mei 1782 Hoogland DTB pag. 65 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Aaltje Willems), overleden ‎20 mrt 1866 Amersfoort akte 80‎, leeftijd ongeveer 83 jaar. Beroep: landbouwer (Hoogland)

overlijden aangifte: Jan Hendrik Smink

Notaris Cornelis Suijck akte datum 16 mei 1800:
Maria Hendriksen Haan weduwe van Peter Schouten nu huisvrouw van Aris Rijksen wonende op de Bieshaar gerecht Hoogland. zij benoemd tot voogd over haar minderjarige zoon Claas Petersen Schouten haren broeder Gerrit Hendriksen Haan, wonende in de Birkt.

Hij was een van de erfgenamen van zijn tante Johanna Haan, weduwe van Cornelius Toonen van Veldhuizen.
Bron: notaris L. Hondius AT 055f036 rep. 3492

2e huwelijk

Ondertrouwd ‎20 okt 1786 Hoogland bij de notaris.
Gehuwd ‎30 okt 1786 Hoogland, leeftijd ongeveer 45 jaar met:

Notaris Cornelis Suijck akte datum 20 oktober 1786:
Huwelijksvoorwaarden; Aris Rijksen meerderjarig ouderloos jongeman in Hoogland en Maria Hendriksen Haan weduwe van Peter Claasen Schouten geassisteerd door haar vader Hendrik Haan. Scheiding goederen.

Notaris Cornelis Suijck akte datum 20 maart 1801:
Testament Aris Rijksen en Maria Hendriksen Haan echtelieden wonende op ’t Hogeland.

1) bron: Historie Leusden - Notariëel archief