woman‎Rijkje "Rikje" Hartman‏‎, dochter van Floris Jansen "Floor" Hartman en Margaritham Cornelisse "Grietje" van den Heuvel‏.
Gedoopt ‎30 apr 1799 Hoogland DTB pag. 32 (religie: Rooms Katholiek) (doopgetuige: Jannetje van den Heuvel), overleden ‎14 sep 1867 Hoogland akte 39‎, leeftijd ongeveer 68 jaar
Notaris Dirk Scheerenberg akte datum 14 mei 1841:
Gerrit Hartman en Rikje Hartman, landbouwers in Hoogland hebben tot nu toe samen het boerenbedrijf gedaan.
In deze akte is de verdeling voor ieder apart, vast en roerend goed.

Notaris Johannes de Louter akte datum 2 september 1867:
Testament Aart Kaas en zijn huisvrouw Rikje Hartman. [Hoogland]

Gehuwd ‎26 mei 1841 Hoogland, leeftijd ongeveer 42 jaar akte 10 (huwelijksgetuige: Johannes Jansen "Jan" van Middelaar, Cornelis "Kees" Hooft, Evert Willemse Kaas, Gerrit Hartman) (26 jaar gehuwd) met:

manArie "Aard" Kaas‏, leeftijd bij huwelijk ongeveer 42 jaar, zoon van Willem Gerritse Kaas en Maria Willemse "Mietje" Schothorst‏.
Geboren ‎± 1799 Amersfoort, overleden ‎14 aug 1888 Hoogland akte 31‎, leeftijd ongeveer 89 jaar, begraven ‎18 aug 1888 Hoogland

huwelijksgetuige: Gerardus "Gerrit" van den Hengel & Margaretha "Grietje" Hartman, Hendrik Kok & Grietje Hartman, Floris Hartman & Maria Schothorst
Volgens zijn bidprentje "was hij krank geworden en er was niemand die hem helpen kon, hij riep tot den Heer en Hij heeft hem uit zijn kwellingen gered".

In de huwelijksakte wordt bevestigd dat de achternaam van de bruidegom en zijn vader Kaas is.
Iets wat ontbreekt in de geboorte akte.

Zij maken op 23 juli 1847 bij notaris Dirk Scheerenberg in Amersfoort hun testament op.

1) bron: Historie Leusden - Notariƫel archief