Welkom bij de Soester Stambomen van de Historische Vereniging Soest
De hoofd database 'Soesters' bevat ruim 100.000 personen.
Voor de gebruikte afkortingen is er een uitleg: zie linkermenu "Afkortingen".

Zoeken op Familienaam

Voor het zoeken op familienaam kent HuMo-gen verschillende mogelijkheden:
Op Home pagina zit rechts een zoekveld en Zoeken knop.
Of onder Stamboom klikken op Namen en dan de betreffende letter kiezen in het getoonde scherm.
En vervolgens de gezochte familienaam aanklikken en naar bepaalde personen zoeken.

Individuele personen zoeken
Voor het zoeken naar bepaalde personen onder Stamboom klikken op Personen (u kunt in 1 of alle stambomen zoeken).
En vervolgens in het zoekveld bovenin de betreffende naam invullen.

Het uitgebreide zoekscherm voor iedere persoon
Wanneer onder Stamboom-Personen gekozen wordt voor "Uitgebreid zoeken" verschijnt een groter zoekscherm
met meer opties om de zoekopdracht door middel van één of meer zoektermen toe te spitsen:

Geografisch zoeken
Er kan naar personen/gezinnen gezocht worden op Geboorteplaats, Huwelijksplaats en Overlijdens- c.q. Begraafplaats.

Weergave vorm kiezen uit verschillende opties
Er staat links naast iedere persoon een icoontje afgebeeld:  mannetjesicoon   of  vrouwtjesicoon
Na aanklikken verschijnt een keuze menu voor de verschillende weergave vormen, die bij die persoon mogelijk zijn,
een aantal tekstuele en een aantal grafische weergave vormen.

weergaveoptiesuitgebreid

De Zandloper weergave geeft in grafische vorm zowel de voorouders als de nazaten weer.

In het Outline Report kan het aantal weer te geven generaties worden ingesteld, alsook de portrait of landscape
weergave van een pdf opslag.

In de DNA overzichten wordt weergegeven welke personen hetzelfde Y-DNA dan wel mtDNA profiel hebben.

In de Tijdlijn kunnen gebeurtenissen uit verschillende te kiezen omgevingen in de loop van de tijd worden weergegeven.

Help en HuMo-gen wiki
Onder de Help knop wordt de betekenis van de diverse gebruikte icoontjes en termen toegelicht.
Voor een eventuele verdergaande behoefte aan informatie over de gebruiksmogelijkheden van HuMo-gen kan de wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/HuMo-gen of andere informatie over het HuMo-gen programma van nut zijn.

Toevoegen van gegevens
Bezoekers worden aangemoedigd de gegevens in de database aan te vullen of te corrigeren met eigen bekende gegevens.
Dat materiaal kunt u per e-mail aanleveren aan de Werkgroep Genealogie van de Hist. Ver. Soest op genealogie@hvsoest.nl
De vrijwilligers van de werkgroep beoordelen, bewerken en plaatsen het, waarbij in bepaalde gevallen nog enige toelichting
of overleg nodig kan zijn.

Aan een beperkt aantal vrijwilligers zijn Editorsrechten toegekend, zodat zij zelf materiaal op de website kunnen toevoegen
of aanpassen. Voor deze werkwijze is gekozen om te vermijden, dat de database vervuild of beschadigd raakt door
“grappenmakers”, die onzin zouden proberen toe te voegen.

Met dank aan: Sjoa Drente: https://sjoa-drenthe.nl/index.php/nl/personen